Verboden boeken

Donderdag 16 mei 2024, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Oud-Beijerland Centrum

Kosten: €3,00 (plusabonnement), €4,00 (basisabonnement), €5,00 (niet-leden)

Door de eeuwen heen zijn er vele boeken gemaakt die eindigden in een rechtszaal of op een brandstapel. Eigenzinnige schrijvers en denkers namen risico’s. Dat leverde de wereld een rijkdom aan boeken op, maar ook talloze boekverboden. Terwijl je dit leest zijn er schrijvers die vervolgd worden en boeken die alleen stiekem gelezen kunnen worden. Wat maakt dat een boek verboden wordt? Kom naar de Bibliotheek Hoeksche Waard in het Oude Raadhuis en praat mee op donderdag 16 mei van 19.30 tot 21.30 uur.

De drang om een verhaal te vertellen is soms sterker dan de angst voor de gevolgen. Marjoleine Molenaar schreef er een boek over, waarin talloze verboden beroemde boeken uit de wereldliteratuur de revue passeren. Boeken die niet geschreven of gelezen mochten worden. Denk aan Harry Potter, Grensleven, Mein Kampf of Dagboek van een halve indiaan. Marjoleine Molenaar daagt je uit om na te denken – en stevig met anderen in gesprek te gaan – over boeken die verboden waren of verboden zijn, of die volgens jou over grenzen gaan. Of juist niet.

Deze avond vertelt Marjoleine voor de pauze over haar boek, dat onlangs verscheen onder de titel Verboden boeken. In de pauze is er gelegenheid om een gesigneerd boek te kopen. Na de pauze zal de Hoeksche Waardse filosofe Judith Wagensveld, die betrokken was bij de tot standkoming van het boek, ons meenemen in het gesprek over boekverboden. Welk risico nemen schrijvers door hun stem te laten horen? Wie kan bepalen of een boek gelezen mag worden? Kun je je verplaatsen in de verschillende standpunten omtrent een boekverbod? En waar trek jij een grens? In deze tijd van polarisatie zijn deze vragen verrassend actueel.

Voor iedereen die van woorden en boeken houdt en wil nadenken en meepraten over verboden boeken en verboden woorden. Graag vooraf aanmelden via onderstaande knop.