Verlenging project DigiMaatje

Gepubliceerd op: 13 september 2023 10:07

Vorig jaar zomer is DigiMaatje gestart, een samenwerking tussen Rabobank Zuid-Hollandse Eilanden en de Bibliotheek Hoeksche Waard om mensen uit de Hoeksche Waard digitaal vaardig(er) te maken. De succesvolle samenwerking is begin september verlengd. In een jaar tijd hebben twaalf inwoners deelgenomen en hun zelfredzaamheid vergroot door samen met de medewerkers van de Rabobank te oefenen met digitale vaardigheden.

‘Na het overlijden van mijn echtgenoot wilde ik graag beter leren omgaan met de computer,’ vertelt een van de deelnemers.  ‘Een vriendin raadde mij aan contact op te nemen met de bibliotheek. Via hen hoorde ik van het project DigiMaatje. Na een aantal lessen gaat het werken met de IPad en telefoon mij veel makkelijker af. Ik kan het iedereen aanbevelen. Wat ik zo fijn vind is dat Monica veel geduld heeft om alles met mij te oefenen. Ik voelde geen hete adem in mijn nek. Als het de eerste keer niet lukte, probeerde ik het gewoon nog een keer en zo nodig nog een keer. Je wordt hierdoor zekerder om het een volgende keer ook zonder hulp te doen.’

‘De mensen worden persoonlijk begeleid, in de bibliotheek of bij de Rabobank. Ze krijgen zo in een veilige, vertrouwde omgeving de mogelijkheid om digitaal vaardiger te worden.’ Monica Awuy, coördinator van DigiMaatjes bij de Rabobank, benadrukt dat dit heel belangrijk is, omdat steeds meer zaken in het dagelijks leven digitaal geregeld moeten worden. ‘Denk bijvoorbeeld maar aan het online bestellen van een bloemetje, wanneer je slecht ter been bent en niet zo eenvoudig de deur uitgaat. Digitaal meedoen is dus zowel praktisch als fijn. Het vergroot de zelfstandigheid van inwoners en daarom werken wij hier als Rabobank graag aan mee’, aldus Monica.

DigiMaatjes zijn digitaalvaardige medewerkers van de Rabobank die klaarstaan voor Hoeksche Waarders die online beter hun weg willen leren vinden. Je hoeft hiervoor geen klant te zijn van de Rabobank,’ vertelt Simone Vrijland van het DigiTaalhuis Hoeksche Waard. Een DigiMaatje helpt mensen persoonlijk op weg. De een-op-een hulp wordt een keer per twee weken gegeven. De hulp is gratis. Na de lessen is het de bedoeling dat je zelfstandig verder kan. Je kunt zelf aangeven wat je graag wilt leren. De les vindt plaats op kantoor bij de Rabobank of bij de plaatselijke bibliotheek.

Aanmelden kan bij het DigiTaalhuis Hoeksche Waard: bel naar 06 - 82 61 94 04. Of stuur een mail  naar ido@debhw.nl. Geef bij je aanmelding je naam, telefoonnummer en e-mailadres door. Graag horen we ook wat je wilt leren. Dan brengt het DigiTaalhuis je in contact met een DigiMaatje om een eerste afspraak te maken.